Institutul Pedagogic “Gál Ferenc” din Szarvas a fost, pe 12 aprilie,
gazda unei noi conferinţe a pedagogilor de naţionalitate din Ungaria,
intitulată “Păstrarea limbii şi valorilor în învăţământul de naţionalitate”. La
eveniment a participat şi vicepremierul Ungariei, Semjén Zsolt, multe
alte oficialităţi, directori şi cadre didactice de la instituţiile de
învăţământ cu profil de naţionalitate din judeţul Bichiş (români, slovaci şi
germani).
Prima parte a conferinţei s-a desfăşurat, ca de obicei, în şedinţă
plenară pentru toate naţionalităţile, moderator fiind dr. Lipcsei Imre, decanul
facultăţii “Gál Ferenc”. La eveniment au adresat cuvinte de salut publicului distinşi invitaţi,
printre care şi vicepremierul Ungariei, vorbind despre importanţa
învăţământului de naţionalitate, care are o contribuţie aparte la cultura
Ungariei.
A luat cuvântul şi dr. Kiss-Rigó László, Episcop catolic de
Szeged-Csanád, episcopie în administraţia căreia se află Facultatea Pedagogică
din Szarvas, începând din anul 2013. Domnia sa a accentuat contribuţia
creştinismului la educaţie, cultură şi o viaţă mai bună. A adresat un cuvânt de
salut invitaţilor şi rectorul universităţii gazdă, dr. Kozma Gabor,
vorbind despre reuşitele instituţiei şi planuri de viitor.
La conferinţă au luat parte primari, consilieri locali sau judeţeni,
reprezentanţi ai naţionalităţilor prezente, dar şi consulul general al Românei
la Jula, Florin Vasiloni. Reprezentatul diplomaţiei române a vorbit la
rândul său despre contribuţia României la protejarea şi promovarea identităţii
culturale, lingvistice sau religioase a persoanelor aparţinând minorităţilor
naţionale care trăiesc pe teritoriul României. Domnul Vasiloni a accentuat şi
importanţa acordată de către Statul Român instituţiilor de învăţământ ale
minorităţilor luând cu titlu de exemplu minoritatea maghiară din România,
menţionând că în România există linii de predare în limba maghiară, atât în
învăţământul superior de stat cât şi în învăţământul superior privat,
universităţi acreditate de statul român. Despre cifrele de şcolarizare pentru
anii 2016–2017 din cuvântarea domnului consul amintim în cele ce urmează câteva
cifre care arată incontestabil atenţia pe care România o acordă respectării dreptului
la învăţământ în limba maternă pentru persoanele aparţinând minorităţilor
naţionale, limba maternă fiind un element esenţial în păstrarea identităţii: în
România există 967 de unităţi de învăţământ cu
predare exclusiv în limba maghiară cu 9.728 elevi înscrişi. În alte 1.780
unităţi de învăţământ în care nu se predă exclusiv în limba maghiară, există în
total 9.044 clase cu predare exclusiv în limba maghiară la care sunt înscrişi
158.091 elevi. La Târgu-Mureş sunt înscrişi 10.275 elevi în 446 de clase cu
predare exclusiv în limba maghiară.
“Studenţii români care învaţă ştiinţele educaţiei la Szarvas, alături de
cei de la Seghedin, constituie nucleul viitor al învăţământului în limba română
din Ungaria. Pe umerii lor atârnă o uriaşă responsabilitate. Toţi factorii
implicaţi trebuie să îşi propună creşterea nivelului învăţământului în limba
română la instituţiile de învăţământ care se ocupă cu predarea acesteia şi să
ne asigurăm că absolvenţii acestor instituţii asimilează limba maternă. Este
absolut necesar să ne asigurăm că minoritatea românească din Ungaria, alături
de celelalte minorităţi recunoscute din această ţară, poate să îşi menţină
identitatea culturală, lingvistică, etnică şi religioasă”, a mai spus Florin
Vasiloni.
La întâlnire a luat cuvântul şi Traian Kreszta, purtătorul de cuvânt
al românilor în Parlamentul din Budapesta, care a apreciat pregătirea bună a
tinerilor români care termină Facultatea Pedagogică din Szarvas şi a felicitat
Catedra de limba română care are tot mai mulţi studenţi.
Oficialităţile şi oaspeţii prezenţi la eveniment au fost onoraţi şi cu câte
o mică secvenţă cultural-artistică din partea fiecărei naţionalităţi în parte.
Din partea românilor au interpretat cântece populare doi “mici solişti” de la
Şcoala generală “Lucian Magdu” din Bătania: Aida Stan şi Roland
Ristin, pregătiţi de prof. Andreea Szenes.
Şedinţa în plen a fost urmată de lucrări pe secţiuni ale fiecărei
naţionalităţi în parte. La secţia română, condusă de prof. Florin Olteanu,
şeful Catedrelor de naţionalitate de la Facultatea de la Szarvas, au fost
prezentate lucrările “Actualităţi privind modelul de carieră profesională”, la
care doamna Anamaria Brad Sarca, referent de naţionalitate română la
Oficiul pentru Învăţământ din cadrul Ministerului Resurselor Umane a prezentat
condiţiile şi regulile de înscriere la gradele pentru profesori şi masterat.
“Identitatea naţională şi culturală a comunităţilor româneşti greco-catolice
din judeţul Bihor în secolul al XIX-lea” s-a intitulat lucrarea prof. Robert
Selejan de la Liceul “N. Bălcescu” din Jula, care a cuprins amănunte
interesante despre formarea bisericii greco-catolice, istoria locală, situaţia
cultural-religioasă, viaţa şi modul în care trăiau românii ortodocşi din Leta
Mare, Verteş, Pocei şi Bedeu în secolul al XVII–XVIII-lea şi cum au ajuns să
treacă în totalitate la greco-catolicism. Mihaela Putin şi Adelina
Olteanu, educatoare la Grădiniţa românească din Bătania au prezentat mai
multe metode şi modele de bune practici în grădiniţă, iar Lucian Livius
Olteanu, psiholog la Şcoala generală şi grădiniţa românească din Bătania, a
vorbit despre metodele activ-participative utilizate în învăţământul primar.
La întâlnire a fost prezent şi Tiberiu Juhász, preşedintele AŢRU, Maria
Gurzău Czeglédi, directorul Liceului “N. Bălcescu” din Jula, precum şi alţi
directori şi cadre didactice de la şcolile şi grădiniţele din Aletea, Bătania,
Jula, Chitighaz, Micherechi, Leucuşhaz, precum şi reprezentanţi ai românilor
din Bichişciaba şi Otlaca-Pustă.
A.B.
Comentarii
Trimiteți un comentariu